گزارش رصدی (62)

نگاهی به پارک‌های موضوعی در جهان

پارک‌های موضوعی با محوریت فرهنگ یا پارک‌های فرهنگی، از مهم‌ترین بخش‌های فضای سبز شهرهاست که نقش بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد و حفظ فرهنگ و تاریخ جامعه دارند. این پارک‌ها با ارائه فضاهایی مناسب تفریح، آموزش و ترویج هنر و علم به ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک می‌کند. مرکز رصد فرهنگی گزارش را در بهمن 1402 منتشر کرده است.
تصویر نگاهی به پارک‌های موضوعی در جهان

امروزه فرهنگ و صنایع خلاق‌فرهنگی یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعۀ اقتصادی در هر کشور است. محتوای فرهنگی و سرگرمی نیز در یکی از متنوع‌ترین اشکال خود، یعنی پارک‌های موضوعی و تفریحی ظاهر می‌شود. این پارک‌ها به‌عنولان حافظان گنجینه‌های ملی، مولد ارزش‌های اقتصادی و پل‌سازان در منظر فرهنگی همیشه درحال تحول هستند. آن‌ها گواهی بر این واقعیت هستند که فرهنگ فقط یک کالا نیست، بلکه قلب و روح جوامع است که ما را در سراسر مرزها به هم متصل می‌کند و آینده جهان را شکل می‌دهد. پارک موضوعی نوعی از پارک تفریحی یا شهربازی است که ساختارها و جاذبه‌های خود را حول یک موضوع مرکزی قرار می‌دهد و اغلب دارای مناطق متعدد با موضوعات مختلف است.

در گزارش حاضر به دنیایی می‌پردازیم که در آن سرگرمی با فرهنگ و آموزش با تخیل روبه‌رو می‌شود. همچنین کارکردهای پارک‌های موضوعی، پارک‌های آموزشی و محیط‌های آزمون فرهنگی از دریچۀ پنج نمونۀ شایان‌توجه بررسی می‌شود که عبارتند از: خانه رویای باربی، دیزنی‌لند، کیدزانیا؛ پارک پرورو و پارک مینیاتوری، هر کدام از این پارک‌ها با هدف و رویکرد مفهومی خاص خود، سفری متمایز را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند و دیدگاه‌های آن‌ها را شکل می‌دهد و بر هویت‌ها تأثیر می‌گذارند.

294391