گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان هرمزگان

در پژوهش پیش رو تلاش شده است وضعیت فرهنگی و هنری استان هرمزگان بررسی شود و آگاهی‌های مناسبی از فرهنگ و هنر استان و خواسته‌ها و نیازهای عرصه فرهنگی و هنری و همچنین مشکلات و نقاط ضعف جمع آوری و ارائه شود. نویسنده این گزارش محمد میردادی است.
تصویر گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان هرمزگان

تحلیل و بررسی وضعیت فرهنگی و هنری استان هرمزگان و همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف و همچنین شناسایی نیازها و خواسته‌های فرهنگی و هنری آن مبنای مهمی برای تصمیمات سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه فرهنگ در این استان است. این امر نیازمند دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق دستگاه‌های فرهنگی و هنری است. علاوه بر این باید به ویژگی‌های فرهنگی، هنری، تاریخی، جغرافیایی، مذهبی و نژادی استان توجه شود. در پژوهش پیش رو تلاش شده است تا وضعیت فرهنگی و هنری استان هرمزگان بررسی شود و آگاهی‌های مناسبی از فرهنگ و هنر استان و خواسته‌ها و نیازهای عرصه فرهنگی و هنری و همچنین مشکلات و نقاط ضعف جمع آوری و ارائه شود.

سوالات اصلی این پژوهش عبارتند از:

  1. وضعیت فرهنگی و هنری استان هرمزگان چگونه است؟
  2. چه نقاط قوت و ضعف، فرصت ، تهدید و ظرفیت های محلی دارد؟
  3. خواسته ها و نیازهای فرهنگی و هنری استان هرمزگان کدامند؟

روش پژوهش روش کتابخانه‌ای و همچنین مصاحبه است. مصاحبه شوندگان به صورت گزینشی و هدفمند از میان بزرگان، اساتید، مدیران و کارشناسان عرصه فرهنگی انتخاب شدند. بر همین مبنا پژوهش از چند بخش برخوردار است. در دو بخش نخست با استفاده از روش کتابخانه‌ای سیمای تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین آمارهای حوزه فرهنگ و هنر استان بیان شده است سپس با مصاحبه با نخبگان و مدیران فرهنگی و هنری نقاط قوت، ضعف، نیازها، فرصت ها و تهدیدات عرصه فرهنگ و هنر استان شناسایی شد و در بخش پایانی با تمرکز بر گسترش عدالت فرهنگی نتایج بدست آماده تحلیل و ارائه گردید.

بر اساس داده‌های به دست آمده می‌توان گفت که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، سازمان امور کتابخانه‌های عمومی؛ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صدا و سیما نقش ویژه ای در عرصه فرهنگی و هنری دارند. دیگر دستگاهای و نهادهایی هم.که نقشی در این عرصه دارند کم و بیش مشغول فعالیت هستند. فرهنگ و هنر تلفیقی و جوانان جویای نام در عرصه فرهنگی و هنری نقاط قوت استان بشمار می‌روند. نقاط ضعف استان فراوانی در زمینه فرهنگی و همری گریباگیر فرهنگ و هنر استان است. برای فرهنگ و هنر استان می‌توان ضعف هایی همچون موازی کاری دستگاهای فرهنگی و هنری ، ضعف زیرساخت ها, معیشت اصحاب فرهنگ و هنر، سینما وحوزه فیلم سازی، گرانی کتاب، دلسردی پژوهشگران و اهل قلم، تعطیلی نشریات، مهاجرت هنرمندان برجسته، کمبود حمایت و آموزش در رشته های هنری و حمایت اندک از هنرمندان و اصحاب فرهنگ را نام برد. ازمیان این نقاط ضعف می توان کمبود حمایت و آموزش، اوضاع بد معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر و موازی کاری و عدم حصول نتیجه مطلوب در بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری را از تهدیدات این عرصه برشمرد. در پایان نیز امکان صادرات آثار هنری، امکان برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی فرهنگی و هنری، وجود شرکت های بزرگ اقتصادی، موسیقی به عنوان هنری همه گیر، پیشینه فرهنگی و هنری و فضای هنری بی نظیر استان را از فرصت ها و ظرفیت های بومی این استان برشمرد که توجه به آنها می تواند فرهنگ و هنر استان را دگرگون نماید.

283874