نویسنده‌ها

  • تصویر محمدمهدی رحمتی

    محمدمهدی رحمتی

    استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان
  • تصویر همایون مرادخانی

    همایون مرادخانی

    استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه
  • تصویر مهدی سلطانی‌گرد فرامرزی

    مهدی سلطانی‌گرد فرامرزی

    دکتری ایران‌شناسی جامعه‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی
  • تصویر سجاد مرادی

    سجاد مرادی

    دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی

مقالۀ «هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی؛ مطالعۀ مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز در شهر تهران» را محمدمهدی رحمتی، همایون مرادخانی، مهدی سلطانی گردفرامرزی و سجاد مرادی نوشته‌اند و در دورۀ 19، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان 1391 مطالعات جامعه‌شناختی منتشر شده است.
تصویر هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی

باتوجه‌به اهمیت فزایندۀ هویت و مصرف در جامعه‌شنای معاصر و نیز ارتباط میان این دو، مقالۀ حاضر درصدد بررسی رابطۀ میان هویت اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز در شهر تهران برآمده است. دلیل انتخاب کالاهای فرهنگی، آن است که مصرف در این حوزه، بیش از سایر حوزه‌ها از قید ضرورت‌های اقتصادی رها شده و بهتر می‌تواند روند تغییرات رخ‌داده و گروه‌بندی‌های هویتی را بازنمایی کند. در مبانی نظری، از دیدگاه‌های بوردیو و گیدنز استفاده شده است. تحقیق به روش پیمایش و در میان جوانان شهر تهران، با حجم نمونۀ 401نفر صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که بین سطح مخالفت فرهنگی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز، رابطۀ مستقیم و بین متغیر ایدئولوژی خانوادۀ سنتی و مصرف کالاهای غیرمجاز، رابطه‌ای معکوس وجود دارد. همچنین رابطۀ میزان سرمایۀ فرهنگی با مصرف ماهواره، مستقیم و مصرف سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های غیرمجاز معکوس است.

لینک دریافت مقاله در مجلۀ مطالعات جامعه‌شناختی

294247