کد مطلب: 283778

سه شنبه 17 اسفند 1400 16:54

روند تغییرات ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بازنشسته

در این گزارش برای بررسی روند تغییرات نگرش‌های بازنشستگان از اطلاعات سه گزارش کشوری ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، که دربرگیرنده‌ی داده‌های سه پیمایش ملی در سال‌های 1379، 1382 و 1394 است، استفاده شده است. مبنای تقسیم‌بندی ابعاد و متغیرهای این گزارش، موج سوم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بوده و متغیرهای مشابه از بخش‌های مختلف گزارش‌های پیشین با آنها مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

ابعاد و متغیرهای منتخب این گزارش که تنها «از منظر بازنشستگان» و در مقایسه با کل جامعه، مورد مطالعه قرار گرفته است، دربرگیرنده وضعیت رضایتمندی، پنداشت از عدالت و نابرابری، ارزش‌های بنیادین، نگرش به حال و آینده، نگرش در حوزه سیاست، نگرش در حوزه امنیت، اعتماد، ارزیابی اخلاقی، هنجار وفاداری، هویت، مصرف کالاهای فرهنگی، فراغت و سفر و ارزش‌ها و هنجارهای خانوادگی است.

البته در برخی متغیرها، به دلیل تفاوت در نوع پرسش یا گزینه‌های پاسخ، امکان مقایسه به طور کامل وجود نداشته، اما تلاش شده است، مقایسه تقریبی در این حوزه‌ها صورت گیرد. در این گزارش نیز، همچون گزارش «سیمای بازنشستگان در پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان»، طیف‌های پنج قسمتی و هفت قسمتی )اصلاً /خیلی کم تا خیلی زیاد/ کاملاً یا کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم) در طیف‌های سه بخشی تجمیع و دسته‌بندی شده‌اند.

یافته‌های منتخب