شناخت الگوهای تازۀ فیلم و سریال دیدن، چه ابزارها و مدیوم‌های آن و چه گرایش‌های مخاطبان، اهمیت دارد. پیمایش‌ها و پژوهش‌های مختلف در پی این بوده‌اند جایگاه فیلم و سریال در زندگی روزمرۀ مردم و ترجیح‌ها / سلیقه‌های سینمایی مردم و تمایز میان ذائقۀ نخبه / غیرنخبه در پاسخگویان و... چگونه بوده است. در ادامه پنج مورد از این تحقیقات به‌طور اجمالی معرفی می‌شود.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند سال‌های گذشته در سالنامۀ 1400 نیز مهم‌ترین آمار مربوط به فرهنگ و هنر را منتشر کرده است.
«جامعه‌شناسی مصرف موسیقی» را محمد فاصلی در قالب یک طرح پژوهشی برای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نوشته است و در سال 1386 منتشر شده است.
براساس داده‌های سامانۀ مدیریت فروش و اکران سینما کرونا مخاطبان سینما را به میزان زیادی کاهش داده است؛ مخاطبان نوروز 1400، 58هزار نفر بوده‌اند که در نوروز 1401 رشد 13برابری داشته و به 773هزار نفر رسیده اما همچنان با تعداد مخاطبان نوروز 1398 فاصله زیادی دارد. اینفوگرافی زیر را سایت نمافر طراحی کرده است.
«مسائل صنعت سینما در ایران» به‌وسیلۀ سایت نمافر نوشته و در بهمن 1401 منتشر شده است.
اینفوگرافی زیر تأثیر کرونا بر صنعت فیلم، سریال و انیمیشن را بیان می‌کند. این اینفوگرافی در سایت نمافر منتشر شده است.
اینفوگرافی «روند ساخت پویانمایی در جهان» که روند افزایشی بودجۀ پویانمایی را نشان می‌دهد، در سایت نمافر طراحی و منتشر شده است.
معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات سلسله گزارش‌های سیاستی در مورد مسائل فرهنگی و هنری با تأکید بر نتایج پیمایش‌ها و پژوهش‌ها تدوین کرده است. هر کدام از این گزارش‌ها بر یک حوزه متمرکز است. گزارش حاضر در مورد هنر (موسیقی، نمایشی و تجسمی) است که محمدرضا مریدی در بهار 1400 آن را نوشته است.
بر اساس پیگیری خبرنگار ایسنا از دبیرخانۀ چهل‌ویکمین جشنوارۀ فیلم فجر، تعداد ۱۰ فیلم از آثار اعلام‌شدۀ مسابقۀ جشنواره در بخش خصوصی تولید شده‌اند. همچنین ژانر اجتماعی، بیشتر ژانر حاضر در جشنوارۀ چهل‌ویکم است. جزئیات بیشتر در اینفوگرافی زیر آورده شده است که به‌وسیلۀ خبرگزاری ایسنا تهیه شده.