کد مطلب: 294532
یکشنبه 30 شهریور 1404 16:33
گزارش رصد فرهنگی (93)
گزارش حاضر، آرایش رسانهای و پویاییهای گفتمانی را در خلال جنگ دوازده روزه ایران و اسرائیل (۲۳خرداد تا ۴تیر۱۴۰۴) تحلیل میکند. بحرانی که به یک «جنگ شناختی» تمامعیار تبدیل شد و در آن، رسانهها و شبکههای اجتماعی به بازیگران اصلی در تولید و تحمیل روایتهای متضاد بدل شدند. ویژگی منحصربهفرد این بحران، انسداد گسترده اینترنت جهانی در ایران بود که میدان نبرد را به دو «زیستبوم رسانهای» مجزا منتقل میکرد:
این دوپارگی، بهموازات عملیات روانی و انتشار اطلاعات نادرست، افکار عمومی را در وضعیتی از «بحران شناختی» قرار داد.
تحلیل محتوای رسانهها و شبکههای اجتماعی، از تقابل بنیادین چند گفتمان اصلی حکایت دارد: