کد مطلب: 294328

دوشنبه 23 بهمن 1402 10:25

گزارش رصد فرهنگی (58)

سیمای خانواده در آمریکای لاتین

اجتماع در مهد خانواده رشد می‌کند و بالنده می‌شود. آیندۀ یک جامعه در گرو وضعیت مطلوب خانواده‌هاست. انقلاب اسلامی نیز از ابتدا یک نهضت خانوادگی بوده و همیشه شعار خانواده را فریاد زده است و یکی از انتقادات اساسی آن به گفتمان‌های استکباری حاکم بر جامعۀ جهانی بحث خانواده و رشد و تربیت در دامان آن بوده است. از همین جهت است که درک وضعیت کنونی خانواده در منطقۀ آمریکای لاتین اهمیت دارد. با شناخت خانوادۀ لاتینی می‌توان انسان و جامعۀ لاتین را فهمید و با دستیابی به این کلید می‌توان دیگر ابواب پیشِ رو برای شناخت کامل و برقراری ارتباط با ایشان را باز کرد و قدم در راه همکاری و توسعۀ روابط گذاشت تا کارهای بزرگ دیگر ممکن شوند.

دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مختلفی در مباحث دیپلماسی فرهنگی، صدور انقلاب و تبلیغ دینی در منطقۀ آمریکای لاتین مشغول فعالیت هستند و لاجرم بخش مهمی از این فعالیت‌ها در این کشورها یا مستقیم با خانواده‌ها در ارتباط است یا از آن جهت که خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعی است و در واحدهای بزرگ‌تر اثر جدی دارد، به آن منوط می‌گردد. نتیجه آنکه لازم است این متولیان نخست از وضعیت خانواده در آمریکای لاتین برحسب واقع اطلاع داشته باشند و سپس برای اصلاح و اثرگذاری بر آن اقدام متناسب انجام دهند.

در این گزارش تلاش شده است با رویکرد مذکور به مطالعۀ دقیق خانوادۀ لاتینی و آسیب‌های متوجه آن پرداخته شود و در ضمن گزارش این وضعیت، برخی ریشه‌ها و دلایل این پدیده‌ها تقدیم خواننده بشود که مراکز و شخصیت‌های علمی بیان کرده‌اند. در پایان نیز توصیه‌هایی برای تلاش و اقدام در حوزۀ زن و خانواده در آمریکای لاتین پیشنهاد شده است.