کد مطلب: 283965

جمعه 7 مرداد 1401 19:15

کاستی‌های لایحه بودجه سال 1399 در حوزه رسانه و ارتباطات جمعی

مهم‌ترین یافته‌های این گزارش به‌قرار زیر است:

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش سالیانه این ماده را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. در لایحه بودجه سال 1399 درصد فوق از بودجه عمومی دولت معادل 3.946 میلیارد تومان خواهد شد. درحالی‌که مجموع کمک دولت (در ردیف اصلی و از محل صندوق توسعه ملی موضوع تبصره «4» لایحه بودجه معادل مبلغ 150 میلیون یورو) به صداوسیما در این لایحه 3.678 میلیارد تومان است که نسبت به تکلیف دولت حداقل 268 میلیارد تومان کسری دارد.

گفتنی است تاکنون، سازمان صداوسیما گزارشی از عملکرد خود در خصوص افزایش پوشش، توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، پویانمایی و ... از محل این منابع به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه نکرده و اطلاعی در خصوص گزارش سازمان صداوسیما به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق معاونت مطبوعاتی و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، خانه‌های مطبوعات کشور و همکاری با گروه‌های برجسته ارتباطات دانشگاه‌های کشور، می‌تواند اقدام به آموزش روزنامه‌نگاری بحران برای همه رسانه نگارهای کشور کند. همچنین مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه که متولی ثبت و اعطای مجوز به رسانه‌های دیجیتال کشور است می‌تواند آموزش فعالان رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی کشور را در حوزه روزنامه‌نگاری بحران بر عهده بگیرد. تعداد روزنامه‌نگاران درگیر در بحران‌ها و حوادث کشور در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیجیتال اصلی کشور که مولد و تأثیرگذار هستند در گستره استان‌ها و تهران حدود 500 نفر برآورد می‌شود. بر این اساس هزینه برگزاری این دوره‌ها، طی یک سال 20 میلیارد ریال برآورد می‌شود که در صورت تأمین آن از محل اعطای مجوز برداشت از یارانه مطبوعات قابل تأمین است. در لایحه بودجه سال 1399 حدود 200 میلیارد تومان بابت حمایت و ارتقای مطبوعات پیش‌بینی شده است. گفتنی است این دوره‌های آموزشی می‌بایست با اولویت خبرنگاران صداوسیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی که در سراسر کشور پراکنده‌اند و جریان اصلی خبر را در کشور به عهده دارند صورت پذیرد.