کد مطلب: 283929

سه شنبه 31 خرداد 1401 16:22

بررسی وضعیت نشر کتاب در ایران

آسیب‌شناسی ارتباط مؤلف و ناشر در ایران

الگوهای ارتباطی مؤلف و ناشر در ایران مؤلف و نشر

چهار الگو در ایران میان مؤلف و ناشران قابل‌شناسایی و تحلیل است.

  1. الگوی سنتی ارتباط مؤلف و ناشر: در این الگو دو نوع ارتباط قابل‌بحث است. اولین گروه ناشرانی هستند که مطابق باسیاست‌های موسسه مطبوعشان و یا با برنامه‌ای مشخص با ناشران مواجه می‌شوند. (صفحه 6) گروه دوم شامل ناشرانی می‌شود که به دلایلی مانند شناخته‌شده بودن مؤلف، تابع مؤلف و آثار ایشان می‌باشند. (صفحه 7) نکته مهم در این الگو، مسئله قرارداد نشر است. در این قراردادها، ناشر طبق شرایط خاصی امتیاز انتشار کتاب را به خود اختصاص می‌دهد. این موضوع از طرقی مانند پرداخت مبلغی به مؤلف و در نظر گرفتن سهمی برای وی از فروش کتاب انجام می‌پذیرد. در طرف مقابل نیز مؤلف متعهد می‌شود که کتاب اصل است و کپی‌برداری نشده، به خود او تعلق دارد و همه امتیازات آن از آن وی است. (صفحه 9)
  2. الگوی معماران کتاب: معماران کتاب ناشرانی هستند که مدیریت تألیف را برعهده‌گرفته و نقشی محوری و تعیین‌کننده در پدید آمدن کتاب دارند. (صفحه 9) مهم‌ترین نقش و موضوع در این الگو بحث اصلاح و ویراستاری کتاب است. در این الگو ناشران از همکاری ویراستارانی باتجربه و مسلط برخوردار بوده که صاحب‌فکر، اندیشه و سلیقه هستند. (صفحه 10) در اصلاح به این عمل معماری کتاب می‌گویند. درواقع همان‌طور که مهندسان ساختمان را معماری می‌کنند، این ویراستاران را معماران کتاب گویند. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که این الگو بهترین روش محسوب شده و نشان‌دهنده اوج بلوغ و حرفه‌ای شدن یک ناشر است. (صفحه 11)
  3. الگوی ناشر مؤلف: در این الگو مؤلف با سرمایه شخصی اقدام به نشر کتاب می‌کند. بانی اثرش می‌شود، هزینه‌های آن را به عهده می‌گیرد و کارهای مربوط به نشر را شخصاً انجام می‌دهد. (صفحه 10) این الگو مزایایی مانند حذف و کاهش برخی هزینه‌های چاپ و نشر، کاهش هزینه‌ها و ارزان‌تر شدن قیمت پشت جلد کتاب، کوتاه‌تر شدن زمان آماده‌سازی و تولید فنی-چاپی و برطرف شدن معضلات مربوط به قرارداد نشر را در پی دارد. (صفحه 10)
  4. الگوی خود ناشری یا نشر رومیزی: خود ناشری یا نشر رومیزی تحولی اطلاعاتی، رایانه‌ای و الکترونیک است که سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای دو واحد گسترده چاپ و انتشارات را کوچک و روی یک میز کار جمع کرده است. این الگو دارای برخی ویژگی‌های خاص می‌باشد. به‌عنوان نمونه محصول این الگو می‌تواند برخلاف چاپ الکترونیک، یک محصول سنتی مانند کتاب کاغذی و یا مجله باشد. از سوی دیگر نشر رومیزی می‌تواند انحصار ناشران سنتی را بشکند و فرایند چاپ و نشر کتاب را کوتاه نماید. (صفحه 11)

آسیب‌شناسی رابطه ناشر و مؤلف در ایران

آسیب‌شناسی برحسب سه محور انجام می‌پذیرد: آسیب‌شناسی الگوی سنتی رابطه ناشر-مؤلف، آسیب‌شناسی الگوی ناشر-مؤلف، آسیب‌شناسی خود ناشری.

این پژوهش توسط علی عقیقی برای دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال 1390 تهیه شده و متن کامل آن از پیوست زیر قابل دریافت است.