کد مطلب: 283912

سه شنبه 17 خرداد 1401 18:00

رصد رفتارها و نگرش‌های ایرانیان در موضوع فرزندآوری

الگوی باروری استانی، سال 1399 (مرکز آمار ایران)

این گزارش کمک می‌کند سیاست‌گذاران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردمی، تصویر روشن‌تری از وضعیت موجود و چرایی تلاش در راستای تغییر سیاست‌ها به سوی تشویق و حمایت از فرزندآوری به دست آورند و از سوی دیگر زمینه مناسبی جهت ارزیابی اثربخشی اجرای قانون در بهبود وضعیت، فراهم خواهد آمد.

این گزارش با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مراجعه به منابع علمی و معتبر، سیمای وضعیت فرزندآوری را در کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش وضعیت جمعیتی کشور مورد بررسی قرار داده و تلاش نموده تا تصویری روشن از اینکه مردم در حوزه فرزندآوری چه باوری دارند و چگونه رفتار می‌کنند، ارائه دهد.

در بخش رفتارهای فرزندآوری با مرور شاخص‌هایی چون رشد جمعیت، بُعد خانوار، تعداد موالید، میزان ناخالص موالید، میزان باروری عمومی و زناشویی، الگوی سنی باروری در ایران، فاصله زمان تولد فرزند از زمان ازدواج، مرتبه تولد فرزند، میزان باروری کل به تفکیک مناطق شهری و روستایی، الگوی تحصیلی باروری زنان در ایران، میزان باروری کل به تفکیک زنان شاغل و غیرشاغل، تلاش شده مهم‌ترین مشخصه‌های فرزندآوری جامعه ایرانی مرور شود. با توجه به داده‌های به دست آمده از شاخص‌های مذکور، می‌توان گفت کاهش فرزندآوری در کشور به یک الگوی غالب تبدیل شده و در تمامی استان‌ها، شهرها و روستاها، گروه‌های مختلف اجتماعی و... محرز است، هرچند که شدت و ضعف متفاوتی دارد.

مرور شاخص‌های مذکور نشان از برخی خلأها و نکات قابل تأمل در این حوزه دارد:

در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺑﺎروری اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ در اﮐﺜﺮﯾﺖ ﺑﻮدن ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی دارای دو ﻓﺮزﻧﺪ و ﺗﮏ ﻓﺮزﻧﺪ در ﮐﺸﻮر، ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﻣﺸﻮق ﻓﺮزﻧﺪآوری ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪﻧﺤﻮی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻮد ﮐﻪ تماﻣﯽ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﮔﺮدﻧﺪ، اﻣﺎ اﯾﻦ ﻣﺸﻮقﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﭘﻠﮑﺎﻧﯽ اﻋﻤﺎل گردد. ﺑﻪﻧﺤﻮی ﮐﻪ در ﻋﯿﻦ ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪی ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ از ﻣﺸﻮقﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪآوری ﻧﺤﻮه ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاریﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی دارای ﺳﻪ ﻓﺮزﻧﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.

در ﺑﺨﺶ ﺳﻨﺠﺶ ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻓﺮزﻧﺪآوری ﺗﻼش ﺷﺪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﯿﻤﺎﯾﺶﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﺻﻮرتﮔﺮﻓﺘﻪ در اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﭘﯿﻤﺎﯾﺶﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ «ﮔﺮاﯾﺶﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻧﮕﺮشﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در اﯾﺮان: ﮔﺰارﺷﯽ از ﯾﮏ ﻧﻈﺮﺧﻮاﻫﯽ ﻣﻠﯽ در ﺳﺎل 1353» (1353)؛ «ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﮕﺮشﻫﺎ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﯾﺮان» (1375)؛ «ﮔﺮاﯾﺶﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻧﮕﺮشﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﮐﻞ ﮐﺸﻮر» (1383)؛ ﺳﻪ ﻣﻮج «ارزشﻫﺎ و ﻧﮕﺮشﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯿﺎن» (1379، 1382، 1394)؛ «ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺤﻮه ﻧﮕﺮش ﺟﻮاﻧﺎن در آﺳﺘﺎﻧﻪ ازدواج و زﻧﺎن ﻫﻤﺴﺮدار 49-15 ﺳﺎﻟﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮزﻧﺪآوری و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ آن» (1394)؛ «وﺿﻌﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺧﻼﻗﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮان» (1396)؛ «ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ ﻣﻠﯽ ازدواج» (1396)؛ «ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ ﻣﻠﯽ ﺧﺎﻧﻮاده» (1398)؛ «ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ اﯾﺴﭙﺎ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻧﮕﺮش ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ بودن ﭼﻨﺪ ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺮای ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻮاده» (1400) اﺷﺎره ﮐﺮد.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دادهﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﻧﮕﺮش ﺳﻨﺠﯽﻫﺎی ﺻﻮرتﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺗﻐﯿﯿﺮات آﻧﻬﺎ ﻃﯽ ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ:

ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ دادهﻫﺎی اﯾﻦ دو ﺑﺨﺶ (رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻧﮕﺮشﻫﺎ) ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﺑﯿﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪآوری و ﻧﮕﺮش ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻓﺮزﻧﺪآوری ﺷﮑﺎف وﺟﻮد دارد. اﮔﺮﭼﻪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ دادهﻫﺎی ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ ﻧﺸﺎن از ﮔﺮاﯾﺶ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺪود ﮐﺮدن ﻓﺮزﻧﺪان ﺑﻪ ﺣﺪود دو ﻓﺮزﻧﺪ دارد، اﻣﺎ ﺑﻪﻟﺤﺎظ ﻧﮕﺮﺷﯽ ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻓﺮزﻧﺪآوری در ﺟﺎﻣﻌﻪ رو ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺖ. در ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻋﻠﺖ اﯾﻦ ﺷﮑﺎف ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ رﻓﺘﺎر ﺑﺎروری ﻟﺰوﻣﺎْ ﻣﻨﺒﻌﺚ از ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﺒﻮده و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی زوﺟﯿﻦ دﺧﯿﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری وﺿﻌﯿﺖ ﮐﻼن اﻗﺘﺼﺎدی و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﺎﻧﻮار، ﻣﺒﻬﻢ ﺑﻮدن وﺿﻌﯿﺖ آﯾﻨﺪه ﭘﯿﺶرو، ﻋﻮاﻣﻞ رواﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺮس از زاﯾﻤﺎن و ﻓﺮزﻧﺪآوری، ﺗﺮس از اﺧﺘﻼل در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮ ﺑﺎ آﻣﺪن ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺪﯾﺪ، اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻓﺮدی، ﺣﺴﺎسﺗﺮ ﺷﺪن ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ ﺑﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﺗﺤﻮﻻت ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﮔﺴﺘﺮده، ﺗﺠﺮﺑﻪ زﯾﺴﺖ ﻣﻨﻔﯽ از ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﭘُﺮﺟﻤﻌﯿﺖ، ﺗﻐﯿﯿﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭼﻮن اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت و ﻣﯿﺰان اﺷﺘﻐﺎل زﻧﺎن و دﺷﻮاری در ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻧﻘﺸﯽ ﺑﺮای زﻧﺎن، رﺷﺪ ﻓﺮدﮔﺮاﯾﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﻓﻊ اﺣﺴﺎﺳﯽ داﺷﺘﻦ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻓﺮزﻧﺪ، افزاﯾﺶ ﺳﻦ از دواج، ﻣﻮﺿﻮع ﻧﺎﺑﺎروری، اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺮخ ﺳﺰارﯾﻦ، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﮑﺮر از داروﻫﺎی ﻫﻮرﻣﻮﻧﯽ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺎرداری، ﺳﻘﻂ ﺟﻨﯿﻦ، ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﺷﺪن ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺗﺤﺪﯾﺪ ﻣﻮاﻟﯿﺪ از ﺳﺎل 1372 ﺗﺎﮐﻨﻮن و... ﺗﺄﮐﯿﺪ ورزﯾﺪه‌اﻧﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و اﻧﺘﻈﺎر از زﻧﺪﮔﯽ ﻧﯿﺰ ازﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪآوری در ﮐﻨﺎر ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻓﺮزﻧﺪ ذﯾﻞ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﺧﺎﻧﻮاده اﯾﺮاﻧﯽ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﻓﺮزﻧﺪ را ارزﺷﻤﻨﺪ و ﻣﻄﻠﻮب ﻣﯽ‌داﻧﺪ، اﻣﺎ در ﻋﻤﻞ ﺑﻪﻋﻠﺖ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎری ﯾﺎ ﻧﻬﺎدی و ﻋﺪم ﺣﻤﺎﯾﺖﻫﺎی ﻻزم، ﻓﺮزﻧﺪان ﮐﻤﺘﺮی را ﺑﻪ دﻧﯿﺎ ﻣﯽ‌آورد. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺿﺮوری اﺳﺖ ﮐﻪ اﮔﺮﭼﻪ ﻗﺎﻧﻮن «ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺧﺎﻧﻮاده و ﺟﻮاﻧﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ» در راﺳﺘﺎی ﺑﺮون‌رﻓﺖ از ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﺬﮐﻮر و ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﻧﮕﺮش و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺮ ﻓﺮزﻧﺪآوری ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ رﺳﯿﺪه، اﻣﺎ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ذﯾﻞ آن ﮐﻤﺘﺮ دﯾﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻓﻮق ﺗﺪوﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻨﯽ برای رﻓﻊ ﻧﮕﺮاﻧﯽ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ از آﯾﻨﺪه ﻓﺮزﻧﺪان ﺑﻪوﯾﮋه ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ و ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﺿﺮوری ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ.

در ﻧﻬﺎﯾﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺬﮐﻮر، ﻟﺰوم رﺻﺪ ﺟﺎﻣﻊ و ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺷﺎﺧﺺ‌ﻫﺎی آﻣﺎری ﺣﻮزه ﻓﺮزﻧﺪآوری و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ‌ﻫﺎی ﻫﺮﯾﮏ از اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ‌ﻫﺎ در ﺗﺒﯿﯿﻦ وﺿﻌﺖ ﻣﻮﺟﻮد، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻗﺎﻧﻮن در ﺣﯿﻦ اﺟﺮا، ﻟﺰوم ﻧﻈﺎرت و ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ‌ﮔﺮی در راﺳﺘﺎی ﺣﺬف ﺗﺸﺘﺖ داده‌ﻫﺎی آﻣﺎری در ﺷﺎﺧﺺ ﻧﺮخ ﺑﺎروری ﮐﻞ، ﻟﺰوم ﺳﯿﺎﺳﺘ‌ﮕﺬاری ﻣﻨﺎﺳﺐ در راﺳﺘﺎی ﺗﺴﻬﯿﻞ ازدواج و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺳﻦ ازدواج ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺮخ ﺑﺎروری، ﻟﺰوم ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاری ﻣﻨﺎﺳﺐ درﺧﺼﻮص ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺳﻦ ﻓﺮزﻧﺪآوری ﺿﻤﻦ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺎدر و ﮐﻮدک، ﻟﺰوم ﻃﺮاﺣﯽ و ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﭘﮋوﻫﺶ‌ﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﻠﯽ در ﺣﻮزه ﺟﻤﻌﯿﺖ و ﻓﺮزﻧﺪآوری (در دو ﺑُﻌﺪ رﻓﺘﺎری و ﻧﮕﺮﺷﯽ) ﻋﺪم ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاری ﺗﮏ ﺳﺎﺣﺘﯽ و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ و ﮔﺮوه‌ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﻧﺮخ ﺑﺎروری، ﻟﺰوم ﺳﻨﺠﺶ و اﺣﺼﺎی ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﺷﮑﺎف ﺑﯿﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻧﮕﺮش‌ﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯿﺎن در ﺣﻮزه ﻓﺮزﻧﺪآوری از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪ‌ﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﮔﺰارش ﻣﻮرد ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.