کد مطلب: 283901

شنبه 31 اردیبهشت 1401 14:29

سنجش ذائقه شنیداری ایرانیان

سوال‌های تحقیق

اﻫﺪاف ﭘﮋوﻫﺶ

ﻧﻘﺎط ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻖ (ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ، ﻣﮑﺎﻧﯽ، زﻣﺎﻧﯽ)

ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻟﺤﺎظ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺑﺮ ﻣﺼﺮف ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﺎص، ﺳﻨﺠﺶ ﻋﻼﺋﻖ و ذاﺋﻘﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ در اﯾﺮان ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ اﺳﺖ و از ﻟﺤﺎظ ﻣﮑﺎﻧﯽ، ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای، ﺑﺨﺸﯽ از ﻧﻤﻮﻧﻪ در ﺗﻬﺮان و ﺑﺨﺸﯽ از آن در ﺷﻬﺮﻫﺎ و روﺳﺘﺎﻫﺎی ﻣﻨﺘﺨﺐ اﯾﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ. از ﻟﺤﺎظ زﻣﺎﻧﯽ، اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺼﺮف و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه ذاﺋﻘﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻨﺘﺨﺐ از ﻣﺮدم اﯾﺮان در ﻧﯿﻤﻪ دوم ﺳﺎل 1394 ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ آن اﺟﺮا ﺷﺪه اﺳﺖ.

جاﻣﻌﻪ آﻣﺎری

ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ‌ای اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻧﺪازه ﻣﺤﺪود ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻣﮑﺎن ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﺎﻓﯽ آن در ﻫﻤﻪ اﺳﺘﺎن ﻫﺎ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ و از ﻃﺮﻓﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﯾﮏ ﺑﺮآورد ﻣﻠﯽ ﺧﻮﺷﻪ ای( ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻧﻪ ﯾﮏ ﺑﺮآورد اﺳﺘﺎﻧﯽ، ﻟﺬا ﺗﻼش ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﺎﯾﯽ )ﻣﻌﺮف ﺑﻮدن( ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺷﯿﻮه اﻧﺘﺨﺎب اﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺗﺠﻤﯿﻊ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ای ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﺑﺘﺪا اﺳﺘﺎن‌ﻫﺎ ﺧﻮﺷﻪ‌ﺑﻨﺪی ﺷﺪه و ﺳﭙﺲ از ﻫر کدام از ﺧﻮﺷﻪ‌ﻫﺎ ﯾﮏ ﯾﺎ دو اﺳﺘﺎن اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدد. استان‌های انتخاب شده عبارت است از: سیستان و بلوچستان، اصفهان، لرستان، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، مازندران، کردستان، تهران. پرسشنامه در مناطق شهری و روستایی این استان‌ها تکمیل شد.

یافته‌های مهم

برخی از مهم‌ترین یافته‌های این پیمایش در جدول‌های زیر ارائه شده است. جهت مطالعه متن کامل پیمایش و سایر یافته‌ها به فایل پیوست مراجعه کنید.