کد مطلب: 283783

شنبه 21 اسفند 1400 13:40

بررسی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور

بودجه حوزه رسانه و ارتباطات جمعی

ضرورت جامعیت فصل رسانه

در لایحه پیشنهادی سال 1401 ، به وضوح سیاست دولت در کاهش دستگاه‌ها و برنامه‌های فصل رسانه از بودجه امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری است. این سیاست به صورت جابه‌جایی بودجه برخی دستگاه‌ها و حذف آنها از این فصل و البته کاهش کلی بودجه فصل خود را نشان می‌دهد.

این سیاست ماهیتا سیاستی اشتباه است، زیرا به عکس عمل دولت در لایحه بودجه سال 1401، نظر دولت و البته بسیاری از کارشناسان بر شفافیت و سادگی بیشتر قانون بودجه است. در کشور علاوه بر دستگاه‌ها، رسانه‌های مختلفی وجود دارند که اعتبار آنها از محل بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود. اما آنچه در قانون بودجه منعکس می‌شود، تنها نام دو دستگاه رسانه‌ای (صدا و سیما) و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و دو دستگاه دیگر فرهنگی (سازمان تبلیغات اسلامی و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه) است. این امر هم سیاست‌گذاری رسانه‌ای در کشور را دچار اختلال می‌کند و هم اینکه نشان دهنده افزایش پیچیدگی بودجه و کاهش شفافیت آن است. عدم شفافیت بودجه حوزه رسانه تا جایی است که اعتبارات صدا و سیما را نیز باید در جای‌جای قانون بودجه، تبصره‌ها تا جداول اصلی و متفرقه و تأدیه بدهی‌ها و ... جستجو کرد. حتی فعالیت‌های کاملا رسانه‌ای (نظیر تولید سریال، انیمیشن و...) نیز بیرون از این فصل (و ذیل قانون برنامه توسعه ششم) اعتباراتش تأمین می‌شود. ازاین‌رو به نظر می‌رسد غیر از برخی فعالیت‌های رسانه‌ای دستگاه‌های اجرایی مانند اموری که در قالب روابط عمومی‌ها مدیریت می‌شود، کلیه بودجه‌های رسانه‌ای اختصاص یافته به دستگاه‌های مختلف در این فصل تجمیع شود.

این امر علاوه بر موارد پیش گفته، می‌تواند به روشن شدن بیشتر نقش دستگاه‌ها در امور فرهنگی و رسانه‌ای، بهبود عملکرد رسانه‌ای با تقویت نظارت‌پذیری و احقاق حقوق عامه، افزایش اعتماد عمومی به آنها (با شفاف شدن درآمدها و هزینه‌ها)، هم‌افزایی رسانه‌ای و... اشاره کرد. البته این امر پیامدهایی منفی همچون کاهش تنوع و تکثر رسانه‌ای و یا هجمه‌های گاه‌وبیگاه به برخی رسانه‌ها را دارد. با وجود این از منظر کارشناسی، در صورت مدیریت صحیح، این اقدام در بلندمدت بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. این پیشنهاد را همچنین می‌توان در راستای منویات رهبر انقلاب اسلامی برای تحول در ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور فهم کرد.