کد مطلب: 283719

دوشنبه 29 آذر 1400 15:46

مسائل و مشکلات حوزه کتاب

علت‌یابی بحران در صنعت کتاب و نشر

صنعت نشر و کتاب ازجمله وجوه مهم اقتصاد فرهنگ به شمار می‌رود و بر این اساس شناسایی چالش‌ها و معضلات در این حوزه کمک شایانی به حل معضلات اقتصاد فرهنگ می‌نماید به‌ویژه اگر بدانیم که «مشکلات این حوزه فرهنگی به‌ قدری میان صاحبان این عرصه پررنگ و شناخته شده است که با عناوینی همچون بحران کتاب و یا رکود کتاب از آن یاد می‌نمایند.» (صفحه 3)

روش پژوهش

با توجه به هدف اصلی این پژوهش یعنی ریشه‌یابی دلایل بروز و تداوم بحران در صنعت نشر و کتاب، روش کیفی در این پژوهش مورد استفاده قرارگرفته است که معقول و منطقی به نظر می‌رسد.

روش جمع‌آوری داده‌ها

برای پژوهش حاضر، با توجه به سؤالات تحقیق، تلاش شد که ضمن استفاده از منابع و ادبیات موضوعی تولید شده به متخصصان عرصه نشر مراجعه و مصاحبه‌هایی با آنان انجام شود. در واقع دو روش انجام مصاحبه با متخصصان در کنار مطالعه متون و اسناد گردآوری‌ شده، دو روش جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش محسوب می‌شوند. (صفحه 10)

روش تحلیل داده‌ها

برای تحلیل داده‌های به‌دست‌ آمده از مصاحبه‌ها و متون، از روش گرندد تئوری (نظریه زمینه‌ای) استفاده‌ شده است. نظریه زمینه‌ای، روشی است که نظریه‌ها، مفاهیم، فرضیه‌ها و قضایا را به‌جای استنتاج از پیش‌ فرض‌های قبلی، سایر پژوهش‌ها یا چارچوب‌های نظری موجود، به‌طور مستقیم از داده‌ها کشف می‌کند. (صفحه 10)

یافته‌های پژوهش

علت‌یابی بحران کتاب در سطح کلان

علت‌یابی بحران کتاب در سطح میانی

علت‌یابی بحران کتاب در سطح خرد