کد مطلب: 283636

یکشنبه 20 تیر 1400 16:01

آسیب‌شناسی برنامه‌های گفت‌وگومحور دینی تلویزیون

روش پژوهش

روش این پژوهش کیفی و برمبنای مصاحبه عمیق است. همچنین مصاحبه‌شوندگان بینندگان سنین ١٨ تا ٢٨ سال این برنامه‌ها بوده‌اند. (صفحه 3)

ضعف‌های عمدۀ برنامه‌های گفت‌وگومحور دینی از سوی جوانان

آسیب‌های مرتبط با فرم و ساختار برنامه‌های گفت‌وگومحور دینی

مؤلفه‌های موردنیاز در اجرای موفق

آسیب‌شناسی عملکرد کارشناسان دینی

آسیب‌های ناشی از محتوای برنامه‌های گفت‌وگومحور دینی

سایر عوامل مؤثر بر عدم اقبال برنامه‌های گفت‌وگومحور دینی

نتیجه‌گیری

طبق نتایج حاصل از این پژوهش، مهم‌ترین دلایل بی‌میلی جوانان به برنامه‌های دینی قالب نامناسب، محتوای نامرتبط با نیازهای واقعی مخاطبان نسل جوان و شیوه ارائه یکنواخت و کلیشه‌ای آن است. با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان افراد نمونه در پژوهش را به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول، مخاطبان جوانی هستند که علاقه‌مند به دانستن معارف دین می‌باشند و افزایش معلومات دینی از دغدغه‌های اصلی ایشان است. این گروه از مخاطبان به‌راحتی در صورت ارائۀ محتوای به‌روز و کاربردی توسط یک کارشناس توانمند در فن بیان و بلاغت، جذب این برنامه‌ها می‌شوند.

دسته دوم، مخاطبانی هستند که به دلایل مختلفی دریافت محتوای دینی جزء اولویت‌های اصلی‌شان نیست. طبق یافته‌های این پژوهش، بیشتر مخاطبان جوان مصاحبه‌شونده طی پژوهش، جزء دستۀ دوم بودند. پس فرایند جذب ایشان به تماشای این برنامه‌ها به‌آسانی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین می‌توان آنها را جزء مخاطبان سرسخت دسته‌بندی کرد و نتیجه گرفت که مخاطب نسل جوان به پذیرش آنچه تحت عنوان برنامه‌های گفت‌وگومحور دینی ارائه می‌شود، اکراه دارد، مگر آنکه حداقل یکی از پنج انگیزۀ اصلی مخاطب فعال که فرانک بیوکا در سال ١٩٨٨ معرفی کرد؛ یعنی گزینش گری، مشارکت، هدف‌گرایی، فایده‌گرایی و درگیری ذهنی با محتوا در او وجود داشته باشد. (صفحه 49)