• خانه

رفتار فرهنگی مردم ایران در سال 1396

«طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار» که در سال 1396 به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران اجرا شده است به بررسی الگوی رفتاری افراد 15ساله و بیشتر عضو خانوار در نقاط شهری و روستایی پرداخته. این طرح ضمن بیان سرانۀ مطالعه، به وضعیت تماشای تلویزیون، سینما رفتن، عضویت در شبکه‌های اجتماعی، ورزش و چگونگی انتخاب پوشاک می‌پردازد.
تصویر رفتار فرهنگی مردم ایران در سال 1396

طرح آمارگیری از فعالیت‌های فرهنگی خانوار در سال 1396 با عنوان «طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار» اجرا شد. در این طرح اطلاعات تفصیلی دربارۀ فعالیت‌های فرهنگی و ویژگی‌های رفتاری اعضای خانوارهای کشور طی یک مرحله کار میدانی گردآوری شده است که به بررسی الگوی رفتاری افراد 15ساله و بیشتر عضو خانوار در نقاط شهری و روستایی براساس اظهارات آن‌ها می‌پردازد. زمان آمارگیری برای این طرح پاییز 1396 بوده است.

نتایج نشان داد که حدود 58.2درصد افراد 15ساله و بیشتر باسواد، در یک سال قبل از زمان آمارگیری در سال 1396، مطالعۀ کتاب غیردرسی داشته‌اند. حدود 41.8درصد مطالعۀ کتاب غیردرسی نداشته‌اند. سرانۀ مطالعۀ کتاب غیردرسی در این سال 7ساعت و 41دقیقه در ماه بوده است. 29.9درصد از افراد 15ساله و بیشتر باسواد در ماه قبل از آمارگیری روزنامه مطالعه کرده‌اند و 70.1درصد مطالعۀ روزنامه نداشته‌اند. سرانۀ زمان مطالعۀ روزنامه، 1ساعت و 26دقیقه در ماه بوده است.

وضعیت عضویت در شبکه‌های اجتماعی به این صورت بود که 53درصد از افراد در سال 1396 عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و 47درصد عضو این شبکه نبوده‌اند. به‌طورمتوسط هر فرد 15ساله و بیشتر در روز 1ساعت و 4دقیقه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته است.

وضعیت رفتن به سینما در این سال به این صورت بود که حدود 18.9درصد از افراد 15ساله و بیشتر در سال گذشته به سینما رفته و 81.1درصد از افراد 15ساله و بیشتر سینما نرفته‌اند.

در سال 1396 حدود 51.1درصد افراد 15ساله و بیشتر اظهار نموده‌اند که ورزش می‌کنند. در مقابل حدود 48.9درصد بیان کرده‌اند که ورزش نمی‌کنند.

نتایج بیانگر آن است که 91.4درصد افراد 15ساله و بیشتر برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کرده‌اند. 99.5درصد افراد مخاطبان تلویزیون در روزهای غیرتعطیل به تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند و در روزهای تعطیل افراد تماشاکنندۀ سیمای جمهوری اسلامی ایران به 94درصد مخاطبان کاهش می‌یابد. هر فرد 15ساله و بیشتر در روز 4ساعت و 52دقیقه وقت خود را به تماشای برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده است.

اولویت 34.4درصد از افراد در خرید پوشاک، پوشاک تولید داخل و 7.6درصد پوشاک خارجی بوده است. برای 58درصد افراد نیز اولویت خاصر بین پوشاک داخلی و خارجی وجود ندارد. 81.5درصد از افراد گفته‌اند که پوشاک خود را باتوجه‌به ویترین فروشگاه‌های پوشاک انتخاب می‌کنند. 1.3درصد براساس تبلیغات محیطی، 7درصد براساس پیشنهاد دوستان و نزدیکان، 6.2درصد مطابق مد در جامعه، 0.2درصد براساس مشاهدۀ برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران، 0.7درصد باتوجه‌به شبکه‌های اجتماعی و 0.1درصد براساس برنامه‌های ماهواره‌ای پوشاک خود را انتخاب می‌کنند.

نتایج طرح حاکی از این است که در سال 1396، 78.9درصد افراد در هفته شیر مصرف کرده‌اند. این درصد برای نوشابه 54.8درصد بوده است. حدود 98.4درصد افراد در این سال در هفته میوه مصرف کرده‌اند. حدود 24درصد از افراد 15ساله و بیشتر در سال 1396 در ماه ماهی مصرف نکرده‌اند. درحالی‌که 48درصد از فست‌فود و 41درصد غذای بیرون از منزل مصرف کرده بودند.

نتایج این طرح نشان داده است که مهم‌ترین معضل ازدواج جوانان را نداشتن شغل دائم با 64.5درصد و پس از آن بیکاری فرد با 63.9درصد و سپس مشکل تهیۀ مسکن با 50.6درصد دانسته‌اند.

توضیح: عنوان نامگذاری شده توسط مرکز آمار ایران برای این طرح یعنی «فرهنگ رفتاری» از نظر مفهومی مصطلح نیست؛ به همین دلیل در تیترِ مطلبِ حاضر به «رفتار فرهنگی» اصلاح شده است.

283932