تغییر منابع خبری در دوران کرونا

در نظرسنجی‌های پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات در چهار موج، مهم‌ترین منابع خبری مردم در مورد وضعیت کرونا، از فرودین تا بهمن‌ماه سال 99 پرسیده شده است. طبق یافته‌های این نظرسنجی منابع خبری مردم درباره کرونا تغییراتی داشته است.
تصویر تغییر منابع خبری در دوران کرونا

بر اساس چهار موج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، میزان پیگیری اخبار کرونا در سطح کشور از طریق تلویزیون در بهمن‌ماه کاهش یافته است و از 65 درصد در مهرماه به 58 درصد در بهمن‌ماه رسیده است. بر این اساس می­‌توان گفت مرجعیت خبری صداوسیما از خرداد تا بهمن 1399 در زمینه‌ی رویدادهای کرونا کاهش یافته است. میزان مراجعه به رسانه های اجتماعی برای کسب خبر کرونا در بهمن‌ماه نسبت به مهر کاهش یافته است.

اکثریت زنان و مردان برای پیگیری اخبار کرونا، مخاطب صداوسیما هستند اما زنان نسبت به مردان بیشتر از طریق این رسانه اخبار کرونا را کسب می­‌کنند. مردان در مقایسه با زنان برای آگاهی از رویدادهای کرونا بیشتر به شبکه‌­های اجتماعی مراجعه کرده­اند. در بین همۀ گروه­‌های سنی، رادیو و تلویزیون ایران، رسانه اصلی در کسب اخبار کرونا است اما افراد 45 سال به بالا در قیاس با دیگر گروه­‌های سنی بیشتر به این رسانه مراجعه­ کرده‌­اند و با کاهش سن، میزان مراجعه به صداوسیما نیز کاهش می‌­یابد. از سوی دیگر جوانان در مقایسه با سایر گروه­‌های سنی بیشتر اخبار کرونا را از شبکه­‌های اجتماعی کسب می­‌کنند. افراد بدون تحصیلات دانشگاهی نیز در مقایسه با افراد دارای این تحصیلات بیشتر از صداوسیما پیگیر اخبار کرونا هستند. این در حالی است که افراد دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت به پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند بیشتر از طریق شبکه­‌های اجتماعی رویدادهای کرونا را پیگیری می­‌کنند. برای شهرنشینان و روستاییان، صداوسیما، رسانه اصلی کسب اخبار کرونا است اما میزان مراجعه روستاییان برای اطلاع از کرونا به این رسانه بیشتر است. افراد شهری نیز در قیاس با افراد روستایی بیشتر به شبکه­‌های اجتماعی برای کسب اخبار کرونا مراجعه می­‌کنند.

283582